Ala vaihtui, aito kiinnostus palvella asiakasta vahvistui. Pitkän uran muotialan yrittäjänä tehnyt Satu Touru aloitti vuosi sitten myyntineuvottelijana Lappeenrannan OP Kodissa. Kokonaisvaltainen asiakaspalvelu on Tourulle sydämen asia: ”Mitä helpommin kaikki sujuu, sitä tyytyväisempi on asiakas.”

Moniosaajan elämänmuutos

Lappeenrannassa 16 vuotta muodin parissa yrittäjänä toiminut Satu Touru, 49, on varsinainen moniosaaja. Sadulla on vaatesuunnittelijan koulutus, ja hän teki tuotepäällikön töitä ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Sen lisäksi Satu on ammattivalokuvaaja ja sisustussuunnittelija, ja nyt myös OP Koti Etelä-Karjalan myyntineuvottelija. Satu teki viime vuonna ison elämänmuutoksen: hän päätti siirtyä kiinteistönvälitysalalle.

”Minulla on yli kolmen vuosikymmenen kokemus asiakaspalvelusta, se tulee minulta luonnostaan. Olen aina ajatellut, että teen töitä joko muodin tai asuntojen parissa. Nyt oli tämän aika”, Satu sanoo. Vuosi on sujunut vauhdikkaasti ja ”talon tapoihin perehtyessä”. Sopeutumisessa ovat tietysti auttaneet tuttu kaupunki ja ihmiset. Vuodesta 2007 asti isoa vaatemyymälää pyörittäneen Sadun kasvot ovat monelle tutut ja hän on hyvin verkostoitunut. ”Olen tavannut entisiä asiakkaitani ja saanut auttaa heitä löytämään koteja."

Kokonaisvaltainen asiakaspalvelu on avain tyytyväisyyteen

Kokonaisvaltainen asiakaspalvelu tarkoittaa Sadulle yksinkertaisesti sitä, ettei ihmistä jätetä yksin elämän mahdollisesti isoimman kaupan kanssa. Kaikki alkaa ensimmäisestä keskustelusta asiakkaan kanssa. ”Kartoitan asiakkaan tilanteen ja selvitän, tarvitseeko asiakas apua nykyisen asunnon myynnin lisäksi uuden kodin rahoituksen ja vakuutusten kanssa”, Satu kertoo. ”Jos asiakas toivoo, välitän yhteydenottopyynnön osuuspankkiin. Näin pyrin tekemään kaiken mahdollisimman helpoksi, sillä silloin asiakas on tyytyväisin.” Ja jos asiakkaalla on jo rahoitus kunnossa, Satu voi jouduttaa prosessia lähettämällä tarvittavat dokumentit suoraan asiakkaan omalle virkailijalle omaan tai toiseen pankkiin.

Kokeneelle asiakaspalvelijalle kokonaisvaltainen palvelu on automaattista. ”Kohtelen kaikkia ihmisiä tasapuolisesti ja palvelen heitä samalla tavalla.” Positiivista palautetta on Satun mukaan tullut paljon. Asiakkaat arvostavat etenkin henkilökohtaista ja nopeaa palvelua. Myös monipuolisesta koulutustaustasta on ollut Sadulle hyötyä asiakkaiden kanssa. ”Sisustussuunnittelijana voin luoda kotia etsiville ihmisille mielikuvia siitä, mikä on mahdollista ja millaista remonttia voidaan ehkä tarvita.”

Digitaalinen asuntokauppa (DIAS) on nykypäivää

Satu kertoo tekevänsä asuntokaupat digitaalisesti aina kun se on mahdollista. Hän sanoo sen olevan oikea ”sydämen asia” hänelle. Miksi? Koska sekin on – aivan – kaikille asuntokauppaan osallistuville helpompaa. ”Digitaalinen asuntokauppa säästää selvää aikaa. Silloin ei tarvitse saada kaikkia neljää eli myyjää, ostajaa, välittäjää ja pankin virkailijaa samaan aikaan samaan pankkiin. Parasta on, että kaupat voi allekirjoittaa kotisohvalla, järven rannalla tai vaikka hiihtoladulla. Ja nyt myös kiinteistökaupat on mahdollista tehdä digitaalisesti.”

Vahvat tarinat vievät eteenpäin.

Vuosi sitten Satu ei edes miettinyt muita vaihtoehtoja – OP Koti oli hänelle se ainoa oikea. ”Halusin olla töissä isossa, vakuuttavassa ja hyvämaineisessa yrityksessä. Entisenä yrittäjänä tiedän, miten suuri merkitys vahvoilla tarinoilla ja uskottavuudella on.” Vaikka ammatti vaihtui, lopulta työn ydin on sama: se on asiakaspalvelua alusta loppuun.

Olit sitten alanvaihtaja tai muuten kiinteistöalasta kiinnostunut, Satun mukaan menestyä voi, jos on aito halu palvella ihmistä ja tehdä paljon töitä. Ja vielä se tärkein. ”Sydämen pitää olla koko ajan tekemisessä mukana.”