Saavutettavuusseloste
Tämä seloste koskee OP Kodin palveluiden saavutettavuutta.
OP Kodin saavutettavuutta ovat arvioineet saavutettavuuden asiantuntijat tammikuussa 2025.
Arviointi on suoritettu pääasiassa Windows-koneella ja Chrome-selaimella. Ruudunlukijatestaus on tehty NVDA-ruudunlukuohjelmalla ja joitain yksityiskohtia on tarkastettu muilla välineillä.
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 9.6.2025 ja sitä on viimeksi päivitetty 9.6.2025.
Digipalvelun saavutettavuuden tila
OP Kodin palvelut täyttävät vaatimukset osittain. Saavutettavuuspuutteita löytyi erityisesti interaktiivisten elementtien ohjelmallisista rooleista, nimistä sekä näppäimistönkäytöstä. Alla lueteltuna aihealueittain ne WCAG:n (Web Content Accessibility Guidelines) mukaiset saavutettavuusvaatimukset, joita verkkosivustot eivät vielä täytä.
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
Yleiset
- WCAG 1.3.1 Ohjelmalliset alueet – Sivun alueita (ylätunniste, sisältö, alatunniste) ei ole määritelty ohjelmallisesti
- WCAG 1.4.3 Tekstin värikontrastit ovat puutteellisia osassa tekstielementeissä
- WCAG 2.4.2, 2.4.3, 4.1.3 Siirtymät - Sivulta toiselle siirryttäessä, sivu ei vaikuta teknisesti vaihtuvan
- WCAG 1.3.1 Otsikot - Muutamia puutteita otsikoissa ohjelmallisten otsikoiden ja otsikoiden alisteisuuksien kanssa
- WCAG 1.1.1 Tekstivastineet - Jossain kohdissa otsikon alaiset kuvat toistavat niiden perässä tulevan otsikon
- WCAG 1.1.1, 1.3.1, mahdollinen 1.4.3, 2.4.2, 3.1.1 PDF-tiedostot - Tiedostoille ei ole määritetty otsikkoa, palveluhinnaston kieli on määritelty englanniksi sekä koostuu kuvista, jolloin se ei ole suoraan apuvälineiden luettavissa ja myyntiesitteestä puuttuu kokonaan ohjelmallinen rakenne.
Kohteiden selaus
- WCAG 2.1.1, 2.4.6 Kartta - Näppäimistökäyttäjän lähes mahdotonta päästä karttaan, karttaa ei pysty pienentämään karttaa kartan edellä olevasta nuolipainikkeesta, jolla ei ole saavutettavaa nimeä. Kartan alueen nimi on englanniksi.
Kohteen sivu
- WCAG 3.3.2, 4.1.2 Lisätietopyyntölomake - Lomakkeen pakolliset kohdat on merkitty asteriskilla (*), mutta sen merkitystä ei ole selitetty. Lomakkeella kysytään käyttäjän tietoja, mutta kenttien tarkoitusta ei ole määritetty ohjelmallisesti. Lähetä ei toimi välilyönnillä.
- WCAG 1.3.1, 1.4.12, 2.4.7 Lainalaskuri - Lainalaskurilla ei ole title-elementtiä, liukusäätimissä ei näy näppäimistön kohdistus. Nimilappuja ei ole ohjelmallisesti yhdistetty kenttiin. Laina-aika sanotaan kuukausissa vuosien sijaan. Lainan kuukausierä ei erotu kunnolla taustasta, jos tekstin välitystä on lisätty.
Välittäjän sivu
- WCAG 1.1.1, 1.2.3, 1.2.5 Videoupotus - Ruudunlukija ei kerro mihin upotukseen käyttäjä on tullut. Videon teksteihin ei pääse kiinni apuvälineillä ja videosta ei ole kuvatulkattua versiota.
Ota yhteyttä
- WCAG 1.4.3, 1.4.11, 3.3.2, 1.3.5 Ota yhteyttä -lomakkeessa on liian pieni kontrasti. Pakollisia kenttiä ei ole merkitty visuaalisesti tai ohjelmallisesti. Kenttien tarkoitus ei ole merkitty ohjelmallisesti.
- WCAG 2.5.3, 4.1.2 Paikkakuntavalinta - Paikkakuntavalinta tuottaa kentän alle tuloksia käyttäjän kirjoittaessa, mutta tämä ei selviä ruudunlukijakäytössä. Vaikka ruudunlukijakäyttäjä osaisikin navigoida alas ehdotuslistaan, hänelle luetaan nuolinäppäimillä edetessä joka kohteen kohdalla vain hänen kirjoittamansa teksti.
- WCAG 4.1.3 Virheet - Jos lomakkeella on virheitä ja käyttäjä yrittää lähettää viestin, kohdistus jää paikoilleen eikä ruudunlukijakäyttäjä saa mitään palautetta. Virheviesti tulee etunimestä, vaikka etunimi on jo kirjoitettu. Kaikki virheviestit eivät ole tarpeeksi kuvaavia virheeseen.
Myyjän palvelu
- WCAG 2.4.2, 4.1.3 Siirtymät - Myyjän siirtymät yhden sivun sovellus, joka ei erittele sivujen tarkoitusta. Ruudunlukijakäyttäjä ei saa palautetta sivun latautumisesta tai vaihtumisesta.
- WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.1.1, 4.1.2 Uloskirjautuminen - Uloskirjautumiskuvakkeelta puuttuu rooli ja saavutettava nimi, eikä siihen pääse näppäimistöllä.
- WCAG 1.3.1 Kohteen tiedot - Keskinäinen suhde ei käy ohjelmallisesti ilmi
- WCAG 1.1.1 Kuvat - Puuttuu alt-attribuutti, joka kertoisi kuvan sisällön
- WCAG 1.1.1, 2.4.4, 2.4.6 Dokumentit - Dokumenttilistassa on kuvakkeet, joista voisi päätellä, että kyseessä on tiedosto, ja että tiedosto ladataan linkistä. Kuvakkeet eivät kuitenkaan tule ilmi ruudunlukijakäytössä, jolloin ne vaikuttavat ruudunlukijakäyttäjälle tavallisilta HTML-linkeiltä. Oikeanpuoleinen kuvake antaa kuvan, että tiedosto ladataan koneelle, ja joidenkin tiedostojen kohdalla näin onkin. Osa tiedostoista aukeaa kuitenkin uuteen välilehteen. Suositellaan tiedoston muodon ja suurien tiedostojen kanssa koon ilmoittamista.
- WCAG 1.3.1, 2.1.1, 2.4.11, 4.1.2 Esittelyt - Esittelyt on piilotettu haitareihin. Haitarit on kuitenkin toteutettu span-elementteinä ilman roolia, eikä niitä pysty pelkällä näppäimistöllä avaamaan. Sen sijaan haitareiden sisällä oleviin esittelijän yhteystietoihin pääsee näppäimistöllä ja ruudunlukijalla silloinkin, kun haitari on kiinni. Tällöin näkevä näppäimistökäyttäjä ei tiedä, mitä tapahtuu ja missä kohdistus menee, ja ruudunlukijakäyttäjälle ei selviä, että näkymässä edes on haitareita, jolloin päivämäärät eivät välttämättä yhdisty haitareiden sisältöön. Haitarin sisällä on tason 3-otsikko ”Esittelijä”, mutta muilla tiedoilla ei ole ohjelmallista muotoilua.
Puutteiden korjaus on käynnissä ja selostetta päivitetään korjausten valmistumisen myötä.
Saavutettavuuspalaute
Löysitkö puutteita digitaalisten palveluidemme saavutettavuudesta? Jos et löytänyt vastausta saavutettavuusselosteesta, anna palautetta.
Anna palautetta saavutettavuudesta >
Palautteisiin liittyvä henkilötietojen käsittely
Kirjautumattoman asiakkaan antama palaute on anonyymiä, jos asiakas ei anna yhteystietojaan. Kirjautumattomalta asiakkaalta kysytään nimeä sekä sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, jotka tarvitaan, jos asiakas toivoo yhteydenottoa. Kirjautuneesta asiakkaasta tallennetaan palautejärjestelmään asiakkaan tai yrityksen edustajan henkilötunnus, nimi ja paikallinen osuuspankki, jonka asiakas palautteen antaja on. Lisäksi yritysasiakkaasta tallennetaan yrityksen nimi ja y-tunnus. Jos kirjautunut asiakas toivoo yhteydenottoa, tallennetaan myös puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lisäksi palautejärjestelmään tallennetaan asiakkaan antama palaute sekä asiakkaan kertoma tieto siitä, mitä apuvälineohjelmaa tai -laitetta hän käyttää.
Kerättyjä henkilötietoja käytetään ainoastaan asiakaspalautteen käsittelemiseksi, jolloin tavoitteena on parantaa ja kehittää asiakaskokemusta sekä OP Ryhmän palveluita. Henkilötietoja käsitellään OP Ryhmän finanssilaitosten asiakasrekistereissä.
Lue lisätiedot henkilötietojen käsittelystä ja tietosuojaselosteet >
Valvontaviranomainen
Jos sivustolla on saavutettavuusongelmia ja et löydä siihen tarkennusta saavutettavuusselosteelta, toivoisimme sinulta palautetta yllä olevan linkin kautta. Vastaamme sinulle lain edellyttämän 14 päivän kuluessa, mikäli annat lomakkeella yhteystietosi.
Mikäli et ole tyytyväinen antamaamme vastaukseen tai emme vastaisi palautteeseesi ollenkaan, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000